Läsvärt: Hur söker man på internet?

Internet är STORT och har många användningsområden. De flesta tjänsterna känner många redan till; Internetbanker, dagstidningar, Hotmail, Facebook mm. mm. Det som många dock verkar ha problem med är att hitta rätt information de söker.Den största anledningen till att det är svårt att hitta det man söker på internet, är att informationsmängden/utbudet är oändligt stor. Små webbplatser som innehåller just den information du söker, är så små att de är svåra att hitta i detta hav av datainformation.

”Rätt information” kan vara ett modellnummer för en diskmaskin eller kanske en manual för en mp3-spelare? Vad det än är man söker gäller det att börja i rätt ände när man startar sin jakt på informationen.

Allt går inte att hitta med Google!

Google är verkligen en kanontjänst när man snabbt vill hitta information på nätet. Men ibland kan Google inte hjälpa dig. Ett exempel på detta kan vara då ett företag har valt att inte låta Google och andra sökmotorer komma åt deras sidor för indexering. T.ex så kan det finnas databaser som innehåller information som endast presenteras då du som användare har gjort ett aktivt val. En sökmotor som Google kan inte lista ut hur den ska göra för att komma åt just denna informationen. Ett annat exempel kan vara skyddade forum som endast låter användare ta del av informationen om de är registrerade medlemmar och inloggade i forumet.

Domännamnet

Ibland har man tur att hitta det man söker genom att helt enkelt chansa på ett domännamn (webbadress) som man skriver in i adressfältet på sin [[webbläsare]]. Nästan alla företag har idagsläget ett registrerat domännamn med tillhörande webbplats. Prova dig fram i adressfältet några gånger innan du börjar söka med Google.

Börja i botten

Om du t.ex. har problem med din diskmaskin och behöver köpa reservdelar till den behöver du först och främst veta vilket modellnummer den har och vem som är tillverkaren. Därefter kan du välja att vända dig till butiken du köpte produkten. Ett annat alternativ är att direkt besöka leverantörens hemsida (t.ex www.electrolux.se, www.husqvarna.se etc. etc.) och där använda företagets egen sökmotor och menysystem för att finna din reservdel. Varför låta Google avgöra vad som är rätt information för dig när du redan vet vem som är ansvarig för produkten? Börja i botten. Tänk på att de internationella företagen ibland presenterar olika information beroende på vilket språk du har valt att läsa webbplatsen på.

Avgränsa din sökning

För att slippa bläddra igenom tusentals sökträffar är det viktigt att du begränsar din sökning till just den informationen du är ute efter. Filtrering av den här sorten går ut på att man anger ett antal parametrar i sin sökning som i sin tur minimerar antalet sökträffar, men å andra sidan ökar kvalitén på de sidor som blir över. Kvalitét före kvantitet alltså.

Ex. En sökning på ”Moderkort till dator” skulle generera ofantligt många träffar hos Google (över 1.000.000 just nu) och det skulle vara som att leta en nål i en höstack. Genom att filtrera sin sökning och lägga till några parametrar får vi ett resultat med färre träffar men förhoppningsvis några träffar som vi har nytta av, ”Moderkort till Hp dator”. Icke! Vi är fortfarande i höstacken och letar med ett resultat på 177.000 träffar. Låt oss förfina sökningen ytterligare till ”moderkort hp compaq 6715b”. Nu har vi plötsligt bara (Ja det är faktiskt ”bara” om man ser till internets storlek) 800 sidor att välja mellan. Hittar vi inte det vi söker på de första sidorna så bör vi återigen förfina vår söksträng och strama åt möjligheterna så att Google visar färre sökträffar men med kvalitativa sidor. Fortfarande inga bra träffar? Börja i botten.

Analysera sökresultaten

Priskoll.se har förmodligen inte den information du söker när du vill veta mer om just moderkortet i din dator. Varför berättar jag detta? Jo för när du väl har gjort en sökning så kommer du se den första sökresultatsidan som Google tycker är mest lämpad för dig då du gjorde din sökning. ”Mest lämpad” är i det här fallet är den eller de sidor som har bäst indexerad information hos Googles sökmotor (detta är bara en av många parametrar som avgör hur högt upp en sida hamnar i sökresultatet, men det kan vi berätta mer om i en annan artikel). Det krävs alltså en extra kontroll av dig som sökare. Analysera sökresultatet.

I bilden ovan kan vi genom en snabb analys se att denna sökträff inte är något för oss:

  1. Vi ser direkt i titeln att sidan handlar om något helt annat även om det är rätt produkt.
  2. Den korta beskrivningen bekräftar ytterligare att detta inte är den sida vi söker.
  3. Slutligen känner vi till domännamnet priskoll.se (råkar vara med i just detta exempel) sedan tidigare och kan avfärda de.

Genom att använda dessa olika tankesätt när du letar något på internet kommer du att märka att det faktiskt inte är så svårt att hitta det man söker.

Är det något som du själv tycker är svårt att hitta? Skriv en kommentar om det så ska vi se om vi kan underlätta för dig.

Hobbyman

Grundare av hobbyman.se

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *