Hur man ritar pixelgrafik..
Så du funderar på hur man ritar pixelgrafik, det gamla retrosättet som användes förr i tiden i gamla spel bl.a? Kanske funderar du på hur man gör snygga rundade hörn eller diagonala raka fina linjer med pixlar? Hobbyman har hittat en källa på nätet som beskriver grunderna för att lyckas… |
Derek Yu är född 1982 och kommer från San Francisco. Han har ett stort intresse för video- och dataspel, och han gör dem gärna själv. I denna arikel beskriver Derek grunderna i framtagningen av pixelgrafik. Artikeln är skriven på engelska men är väldigt enkel att förstå då Derek hela tiden illustrerar det han gör med bilder för varje steg.
Hobbyman har översatt en del av Dereks beskrivning för att ni ska få ett litet smakprov…
Del 2 – Raka och böjda linjer
Jag vet vad du tänker – det verkar vara för enkelt så varför bry sig? Men när det gäller pixlar kan även raka linjer vara ett problem. Det vi vill undvika är ”taggisar” – små brott i linjen som gör att det ser ut som att den är ojämn. Taggigheten uppstår då en del av linjen är större eller mindre än sin omgivning
När man ska göra runda hörn ska man tänka på att sluttningen/böjen ska vara konsistent hela vägen igenom. I bilden nedan är den jämnt ritade kurvan/böjen ritad med följande pixelmått: 6 > 3 > 2 > 1. Kurvan/böjen som ä taggig är uppbyggd med följande pixelmått: 3 > 1 < 3.
Vill du läsa mer om hur man färglägger en figur, skapar skuggor och jämna övergångar?
Besök då: http://www.derekyu.com/extras/pixel01.html
hej jag vill lära mig att rita
Lite för lite informatio måste jag säga.